The Similan Eilanden..deel 1....WOW !!!

5 februari 2014 - Similan Islands, Thailand

Terug, uit een andere wondere wereld van Papagaaien. Muizen en Padden,....duizend viltstiften voldoen hier ook niet,hohoh DrEe, jouw gedachten en woorden gaan weer veel sneller, dan je toetsenbord aankan, het is ook niet met een pen te beschrijven, wat allemaal meegemaakt te hebben, doe een poging, foto en wat film materiaal moeten jullie later een indruk geven.

Begin, bij het begin, the pick up, zou om 06:00 uur bij het Hostel zijn, wekkertje vroeg gezet om 5 uur, wilde toch me bakkie koffie niet missen en optijd, buiten staan, kon in de nacht niet goed de slaap vatten i.v.m. de spanning, voor het naderend avontuur, had niet voor niets een snorkelcursus gedaan...De miniVan arriveerde 6.45 uur, en was de laatste pick up...gunstig toch, stapte in Good Morning...kreeg geen respons van alle duffe aanwezige Chinezen..ach..deed me niks, andere cultuur.Het was een flink stuk rijden, we verlieten het schiereiland Phuket , op naar het vaste land,, richting Tap Lamu Pier de rit nam bijna 3 uur in beslag en schat ik in op 150 km, we arriveerden bij de pier...Jeetje wat een drukte aldaar, duizenden mensen, het leek wel een airport, Okee ik richting incheckbalie, naam en Hostel waren genoeg om 2 polsbandjes mee te krijgen, 1 witte( voor de dagtrip) en 1 paarse voor de overnachting. De kleuren vertellen in welke groep je ingedeeld bent, een soort schoolreisje,.hihi.

Nu lopen er zogenaamde Touroperators in het rond en alle beschikken over en grote schreeuwbek, om als slavendrijver de groep bij elkaar te schreeuwen,Namen worden gecheckt, vlgs een lijst,..... Pong Cha Khi Wan en Nong A Si Wannai ontbraken nog, knap he zonder spelfouten hahaha, was The only Dutch guy ....in een groep van 60 Chinezen, de groep varrieerde van jong tot oud, ook met hele gezinnen, dus kids inclusief. De eendagsvliegen ( de meesten) mochten eerst aan boord van de Speedboot, ook hier geldt,slippers en schoenen uit,,  het schoeisel werd apart verzameld in zakken, want de langblijvers, werden gescheiden van de eendagsvliegen zeg maar,..iets later meer over mijn leren schoeisel....hihi

Ik ook aan boord, kon toch nog een plekje in de buitenlucht vinden op het achterdek, wurmde me tussen twee chinezen in,vlak achter me rug lag 675 P.K klaar in de vorm van 3 buitenboordmotoren, om me te brengen waar ik wezen wilde, de Similan Eilanden.de overtocht nam 90 minuten in beslag en schat de kruissnelheid op plm 80 km/per uur,..gaat echt keihard!, koud water en Cola vielen ons ten deel aan boord....LAND IN ZICHT!!, We arriveerden in een grote baai,prachtig, puur wit zand,groen/blauw water zo helder,pfff een  Bountyeiland... waar een drukte van jewelste was, je kon de papegaaien wel boven de menigte uit horen krijsen, de Slavendrijver begeleidde ons naar een restaurant , voor een lopend buffet, het was ondertussen al lunchtime, verse jus, heerlijk eten, en een ijsje vielen ons ten deel. Inchecken  voor de tent, waarin ik zou overnachten, Terug naar de speedboot, klaar maken voor Eiland nummer 7, Er zijn 10 eilanden, alle maken deel uit van een natuurresservaat, 3 ervan zijn echter beschermd gebied, en daar mag zelfs geen boot komen, ..okee snorkelspullen , camera aan en gaan, kregen 45 minuten de tijd, niet op het strandje komen, geen schildpadden aaien etc etc etc...........Nu schieten woorden tekort, me bek viel bijna letterlijk open ( kan niet onder water) hahaha, ..wat ik hier voorgeschoteld kreeg, ik droeg geen reddingsvest, moest voor me eigen drijfvermogen zorgen, de meeste wel.Verder wordt er een lang touw met drijfboeien te water gelaten, waar de niet goed zwemmende spartelchinezen zeg maar een  houvast  aan hebben , ik zwom me eigen weg.....Ik zag prachtig gekleurde koralen, die als zuilen vanaf de bodem herrezen, heel veel  prachtig gekleurde soorten vissen, waarvan ik de  meeste namen niet ken, vandaar 1000 viltstiften niet voldoen, ik herkende de papagaaivissen wil, deze lipvissen hebben alle kleuren van de regenboog en je kan ze als grote karpers omschrijven, hebben een bek als een nijptang, om voedsel af te scrappen van keien en koralen, denk dat de grootste plm 80 cm was en woog zeker 15 Kg, herkende de koraalduivel,een octupus,maurenen,doktersvissen, met de bekende mesjes aan hun staart,gepen...en nog veel en veel meer soorten, sommige leken op neushoorns,..zo maf deze nieuwe wereld voor mij, al die kleurvarianten. De cusrus snorkelen wierp zijn vruchten af, en fotograveerde en filmde er flink op los, De wereld boven mij was ik vergeten, waar de zon scheen en prachtige stralen in het water liet schijnen, alsof je in een bos loopt, toen keek ik op,...shit ik zag dat mijn speedboot aan het vertrekken was, zwaaide met me armen en ze ontdekte me nog juist op tijd, deze draaide om en werd aan boord gehezen,(droeg geen felgekleurd zwemvest.). verloor daar bijna me bril en snorkel nog bij, wat een avontuur pffff, helaas geen schilpad gezien en dit was nu juist het eiland waar ze soms wel eens voorkwamen, van te voren duidelijke instructies gehad, niet het koraal aanraken, of op gaan staan, geen schildpadden aaien,geen strandjes bezoeken,..sommige zelfs maar 5 meter breed en diep, van PUUR WIT zand,  de zee daar toont groen/blauw , zo mooi, doodat het zonlicht wordt terug gereflecteerd, en kon daar juist nog mooiere opnames maken, ik ging niet kijken wat voor beelden ik geschoten had, moest zuinig zijn met me batterij, op naar het volgende eiland, daar het zelfde tafreel, andere bodem met koralen en diersoorten...prachtig opnieuw.....en toen.............   he shit de camera weigerde dienst, rare strepen in beeld, display werd zwart, flitslicht bleef branden...terug aan boord gegaan, de tijd was toch al bijna om en ff de camera checken,..Tja vocht in de camera, zeewater. de boel opengemaakt om te laten drogen in de zon. Camera dus kapot en de andere twee me mobiel en spiegelreflex lagen in de tent,..kon dus niet meer filmen en foto's maken,gewoon alles beleven en opslaan op mijn eigen geheugenkaart zeg maar in me hoofd....op dag 1, waar we genoten van een uitstekend diner aan boord van ons MOEDERSCHIP, de Seastar genaamd, een dubbeldeks boot, die ons verder naar andere bestemmingen zou brengen,, achteraan bungelde een rubber bootje, een handig ding, deed dienst als taxi om mensen op het strand af te zetten en om weggedreven spartelchinezen op te pikken,....The Seastar die  voer heel rustig naar onze slaaplokatie  en kabbelde rustig voort , om ondertussen te genieten van de ondergaande zon( geen foto's),..jeetje wat is dat mooi, de zon in de zee zien zakken, een paar wolkjes, maakte het tafreel nog mooier dan dat het was, aan boord van een schip, waar een heerlijk achtergrondmuziekje speelde en me buikje helemaal blij werd van de verse vruchten als toetje. Voelde me gelukkig , deze enorme mooie dag had daar ook een steentje aan bijgedragen.  De zon was onder, de schemering viel in,.we werden met een rubberbootje, weggebracht  van de Seastar die voor anker lag in de baai, de bemanning bleef aan boord slapen, er was nog zat huishouden te doen, door de achtergelaten zooi . We kwamen aan in de baai  die overdag juist zo druk bezocht was, nu was het er al een stuk stiller, ik op zoek naar 220 volt, om me batterijen te gaan opladen van mobiel en onderwatercamera, want wie weet, gaat ie weer doen na drogen, gevonden in het restaurant, de generatoren , bleven tot half elf doordraaien en verzorgde de oh zo nodige power.Oja vergeet deze bijna, toen ik  uit de rubberboot  stapte , viel me gelijk wat op , de eerdergenoemde papagaaien, gingen flink tekeer zeg!!!keek in de lucht...FUCK, het zijn geen vogels maar hele grote Vleermuizen en wat kunnen die krijsen, ik maakte een filmpje, ,upload deze later, oordeel zelf, ze hebben een spanwijdte van 80-100 cm en juist bij schemering worden ze actief en gaan het vaste land bezoeken op zoek naar bloed...of leven ze van insekten.???..zoek dat wel op tzt. Niet alle muizen verlieten het eiland, er bleven ook zat beesten achter en krijsde de hele nacht door, hun ontlasting slaan in als bommetjes op het tentdoek, had oordopjes bij me, maar dan nog, die pestherrie bleef aanhouden, het matrasje was hard, me oordopjes gaven enige verlichting, kortom  in de nacht misschien een half uurtje geslapen, had me wekkertje gezet, voor een speciale reden, had de zonsondergang moeten missen met me camera, des te meer reden om zonsopgang,vast te gaan leggen, die is namelijk ook prachtig om mee te maken en dat zouden ze me niet afpikken, moest er nog 2x uit om te plassen, liep rustig richting struiken, schrok me het lazerus, iets stoof weg in het donker, dacht aan een wild zwijn,....maar die leven hier vast niet., dook weer me matrsje op het was onder tussen kwart over 4..........op naar deel 2...liefs Andre.