Precies het tegenovergestelde

1 februari 2014 - Phuket, Thailand

Hallo luitjes, had vandaag een stranddag, niet de Surinbeach, zoals gewoonlijk, was daar na 3x n beetje uitgekeken, deels omdat het water steeds meer troebel werd. De zoetwaterdouches zijn fijn en de pier in het water ook , de parasollen, ,bananenboten,parasailing, de verkopers op het strand, de massagetafels,Jetski verhuur ( als je vraagt een foto van je te maken  op de Jetski met je telefoon doen ze dat graag voor je,.. KLIK...,je scheurt weg,  de wijde zee op en vervolgens wordt je telefoon aan inhoud door de verhuurders van de Jetski zorgvuldig doorgescrold, met de hele groep lachend eromheen, hoezo privacy schending,... ..eigenlijk alles wat ik net opsomde had dit bezochte strand niet, wat dan wel........

De tip kwam van de man van de bazin, UHH zei mijn chauffeur, die kende de locatie ook, niet, er werd driftig op een kaart gewezen en Thais gebrabbeld,..waar breng je me heen vandaag,vroeg ik..bleek niet naar het westen, waar de meeste stranden liggen,..nee naar een zuidpunt van het eiland, ..een deel dat 10 jaar terug ook getroffen werd door de Tsunami. De weg kon de chauffeur niet vinden , is 3x uitgestapt om deze  te vragen,,,we moesten ook een verdomd nauw weggetje in slaan tussen wat verkoopstalletjes  door om er  te komen, we reden door kokosplantages heen, een kronkelend zandweggetje op , erg hobbelig, uiteindelijk het liep dood,..tot aan een trap.Daar lag een klein strandje, wat hooguit 150 m lang was 25 meter breed, en dat plm  30 ligstoelen bevatte, 5 waren er bezet, Parasols waren er niet, want de beschutting kreeg je van achterliggende begroeing, er was zeggen en schrijven 1 strandtent aanwezig,die zag er niet uit, tentzeilen en bamboe stokken totaal kon ik plm 20 mensen tellen,...wat een oase van rust hier,...liep een stuk het strand op, en pakte een ligbed, schoof een tafeltje aan, er kwam niemand naar me toe, om geld te innen voor me ligbedje, ach die komt zo wel dacht ik.De stilte om me heen, het  ritme van de golven het zeegeruis de hele omgeving kreeg me in zijn grip, ( heb plm 15 sec van die stilte gefilmd) wat is het  heerlijk toeven hier, weg van alle drukte, voelde me gelukkig, weinig mensen kende deze plek, werd me al snel  duidelijk, redelijk ongerept dus.Pakte me camera, om de boel vast leggen, een paar grote keien ,staken boven water uit, het water was niet superhelder, het zand wat grof, er lagen ook stukjes koraal op het zand, en toen zag ik een verscheidenheid aan kleuren, van stukjes schelp,leek wel een snoepwinkel,  ben een half uurtje gaan struinen, rapen, ( zie foto) en toen was het nog vloed, later gaf het strandje meer geheimen prijs. Ondertussen was er een Russische fotgraaf bezig met een Splash en Dash opname, van een eerder getrouwed stel, maken heb ff n stukje mee gefilmd. Oh de strandtent ging open, er werden wat jurkjes buiten gehangen,wat zeiltjes verhangen,kon niet laten wat jurkjes te kopen, vondt ze zo apart he eindelijk wat actie on the beach, was het namelijk niet gewend deze stilte, ..maar dat zou s'middags veranderen en precies het tegenovergestelde brenegen....Lokale kids waren lekker aan het spelen op het strand, met een touwtje, heel simpel, de 1 was het paard en trok de ander voort , wat hadden ze een lol,een plastic flesje gevuld met zand werd aan een touwtje weggeslingerd, ook fun,.. langzaam begon de zee zich terug te trekken en er kwamen steeds meer rotsen  tevoorschijn, dus ff kijken of daar nog wat mooie schelpjes te vinden zijn...zie ik me plots daar een krab lopen,..en niet 1, nee tientallen,ze gingen voedsel zoeken op de drooggevallen rotsen....terug me camera halen,..maar die beesten hebben ogen op stokjes, die kijken 360 graden in de rondte, want bij iedere beweging die ik maakte schoten ze weg, en ik was zelfs nog  op 5 meter afstand,..okee, geduld betrachten, stil zitten, en inzoomen ..dan komen ze wel naar jouw toe, De kleuren zijn haast onbeschrijfelijk, ZO MOOI. het schild is fel lichtgroen gestreept, met geel, als een zebra, de poten zijn paars,wit en geel, de ogen op de stokjes rood, ( zie foto), wel zo vermaak je je eigen wel....Aan het eind van de middag, kwam een speedboot langs, ,toeristen afzetten, groep van zo'n 25 Chinezen werd gedropt, ze droegen alle een zwemvest en werden door een gids richting trap geleid,.even later weer een boot, en nog 1 en nog 1, ze scheurde als de sodemieter terug, om nog meer mensen op te pikken, het stonk naar bezinedampen,..het was gedaan met de rust, maar het was niet anders. De lokale kids, waren nu met stokken aan het peuren in het zand, heftig stenen aan het optillen om te kijken wat eronder zat, hmmm ff meekijken, als kleine jongen vondt ik rotzooien langs de waterkant ook altijd leuk, wel die knulletjes waren er bedreven in, kleine,visjes,garnaaltjes, slakken werden gevangen,,plots trok 1 jochie en rare bek,uhhh kwam er een soort worm van plm 25 cm wit/bruin gestreept met tentakels onder een steen vandaan, zorgvuldig werd deze niet aangeraakt, maar handig met een stokje de zee weer ingegooid, ik rende nog om me camera te halen, wat een vreemde zeeworm was dit nu weer???? hahah ik had ook lol. He de verhuurder van de ligstoelen, kwam laat in de middag ook eens het strandje bekijken, ging wat opruimen  hij vroeg geen geld aan me, wel ik was degene die vroeg, wat koste een bedje,want wil niet gratis liggen daar..rekende af. Ondertussen huilde a.h.w. het strand.......Doordat het vloed was geweest was het strand verzadigd met water geraakt, er onstonden hele kleine stroompjes overal, ze onstprongen  spontaan uit vanuit de bodem uit het niks leek, denk onderaardse stroompjes  en maakte mooie patronen in het zand, de tranen bleven maar vloeien,..prachtig gezicht. Liep nog een keer tussen de drooggevallen stenen, toen zag ik men (koraal, schelp), in de vorm van een trompet,1 helft licht geel,de ander donkerder bruin, die wil ik wel hebben voor de verzameling, probeerde het vrij te maken, maar  t zat vast aan een ander stuk steen,,wel ik lifde de hele zaak omhoog, het kwam vrij uit het zand, me bek viel open van de kleurenpracht die tevoorschijn kwam,paars,wit,groen,roze mijn schat!, heb het brokstuk meegenomen naar het Hostel, maak er morgen wel een foto van, hoe ik de trompet ga loskrijgen en of ik het uberhaupt mag meenemen, ga ik eerst maar eens informeren. De zon begon al aardig te zakken, het was tijd me spullen te pakken en huiswaarts te keren,..kortom weer een hele andere strandag waavan ik met volle teugen van genoten had van nu eens,...precies het tegenovergestelde, zo fijn als de locals je zulke  avonturen laten beleven.

Liefs Andre'......

1. Sylvia Surie:
    1 februari 2014
    Ppff, wat een verhaal weer An, zoals jij t schrijf lijk alsof ik daar ook ben...zo echt...ben benieuwd naar je foto's :-)
  2. Sandra:
    1 februari 2014
    Oh zo heerlijk, om met de kinderen mee te doen ! Je voelt je weer kind :-) Benieuwd naar je mooie vondst !
  3. Dirkje:
    1 februari 2014
    mooie ervaring weer, denk niet dat koraal mee mag , is geloof zelfs strafbaar andre dus kijk uit,zijn daar erg streng in. hadden ze die jurkjes in jou maat dan , ha ha.geniet
  4. Richard:
    1 februari 2014
    Waar kinderen al zoet meer zijn. Hier zijn ze eigenlijk erg verwend. Ben benieuwd naar je foto's.
  5. Cora:
    2 februari 2014
    Hoi Dree! Ik was erg nieuwsgierig geworden naar je foto's na je uitgebreide verhaal en aangezien ik niet kon slapen zat ik al om 6 uur achter de pc. Wat een mooie foto's; je bent echt in het paradijs beland, gelukkig hoef je daarvoor niet dood te zijn! Geniet er maar lekker van.
  6. Els:
    2 februari 2014
    Schitterend. Veel mooier dan die toeristenoorden.Kom je eht tot rust.
    Geniet ervan en inderdaad geen koraal meenemen.