Een vierkante Ring

17 februari 2014 - Koh Lanta, Thailand

De beuk erin. .had mezelf belooft, kom ik in Thailand dan ga ik op zeker het Mui Thai Kickboksen bekijken, op slechts honderd meter lopen van me Hotel, zit een lokaal boksstadionnetje, was er smiddags al polshoogte gaan nemen om te kijken of er wellicht getraind werd, want de hotel eigenaar vertelde me dat er alleen op vrijdag en zaterdag gevochten werd,...maar er was een extra avond ingelast...er reed  zelfs een auto met een  speaker door het stadje om mensen te ronselen, wel ik had me VIP, kaartje ondertussen op zak, en voor en goede prijs, ik vroeg de verkoper naar hoeveel ronden , van hoeveel minuten,,,wel ze ogen spuwden vuur,,, 5 rounds sir,......ik zag het fanatisme in zijn ogen , foute vraag zekers.... een goede prijs want Bangkok was het drievoudige in prijs en vondt ik te duur.

Het Thai kickboksen volgde ik jaren geleden al op Eurosport en werd gegrepen door deze gave vechttechniek, , tegenwoordig zie je alleen K1, ook keihard,..maar het begon met Muh Thai, voor mij.....ook de achterliggende gedachten vergeet ik niet, kinderen van 3 jaar en ouder worden getraind, en waarom,  als ze later een goede vechterbaas worden leverd dat brood op de plank op,en dan wel voor de hele familie,,..wellicht een kans voor de arme Thai, want vechten kunnen we allemaal.Hoe beter je wordt en meer wedstrijden wint,  zoals in deze kleine lokale zaaltjes, des beroemder je wordt, en gaat steeds voor groter publiek knokken en meer geld verdienen, ..echt maar weinige halen Bangkok, waar het grote geld te verdienen is.

Had me plekkie ingenomen, lekker bankje, vlak aan de ring, had aanspraak van Canadezen naast me, wisselde verhalen en foto's uit, ik raade hun aan de CAVE..4 islands te gaan doen,.ze zagen me foto's en waren om,het leek wel een disco, qua spots en muziek, om lekker op te warmen, er kwamen steeds meer mensen , ook veel vrouwen, zelfs gesluierde namen plaats, het is namelijk een volksgebeuren, het hoort bij hun levenSTIJL zeg maar.....nou LET THE FIGHTS BEGIN!!!,toen kwamen de eerste twee vechtersbaaasjes richting ring,...uhhh wat is dit, ..het waren kleine kinderen, ik schat ze 6 jaar,...hun bokshandschoenen waren nog groter dan hun hoofd,...poe,...ff wennen kinderen die gaan knokken. Het betreden van de ring heeft iets spritueels,  muziek begelijdt hun hierin, ze begroeten alle vier de hoeken, met een buiging ,knieling,...houden hun hand bij het rond lopen van de ring,constant contact met het bovenste touw, daarna, aanbidden ze de grond, door diep te buigen,..vervolgens is het Free Stylen,. met een soort zwanendans en mooie bewegingen, op het ritme van de aanzwepende muziek voeren ze hun ritueel uit, dit om de tegenstander te imponeren en wellicht angst te doen oproepen, ze laten gewoonweg zien hoe lenig en fit ze eigenlijk zijn, klaar voor zijn de strijd.Nog even mediteren bij de coach,...diep in concentratie,..die neemt vervolgens de hoodtooi af, een speciaal moment,..alsof ze in trance gaan, laatste push en woorden worden gesproken ,...bitje in de mond, en TING!!!  De Jonkies vechten maar 3 ronden, maar gingen er gelijk vol tegen aan., Familie, trainers en vrienden en raadgevers, staan in de hoek en bewegen en schreeuwen mee tijdens het vechten,..De verzorging tussen de rondes in is hectisch te noemen,...er wordt een metalen dienblad met een doorsnede van 1,5 meter in de hoek geschoven, stoeltje erop, dit om de spetters water op te vangen en gladheid te voorkomen, een masseur, doet in 45 sec een complete bodymassage, terwijl iemand anders druk op hem in aan het praten hoe de zaak aan te pakken, dit is nog niets alles,..want de betweters, beginnen te tikken tegen de bokser om aandacht, want ook hun hebben de gouden tip, het inzicht,...het is bepaald geen rustmomentje te noemen,...vlak voordat de volgende TING klinkt, worden de benen,..een belangrijk wapen  in de Muy Thai omhoog gelift en niet zo zuinig ook, de verzorger.legt deze op zijn schouder en drukt dan nog even  flink een stuk verder.pffff. ik zou uitscheuren. Totaal 7 gevechten gezien en de leeftijd en gewichtsklases gaan langzmerhand omhoog.//Gevecht 2 en 3, waren heel snel ten einde, binnen 30 sec niet door knock out nee door blessure,..en dacht, wat is dit voor een poppenkast, voel me een beetje bekocht,..maar schijnt bedriegt, heb later gevechten gezien waarbij ik op het puntje van me bankje zat, gotver wat gaaf en LIVE! en die gingen voor de volle 5 ronden,...zelfs een heuze knock out meegemaakt,....je mag trappen,slaan,knieen,maar wat dacht je van een elleboog inje oogkassen, die gasten zijn bikkels en keihard.

De Thai houdt ervan dat knieen de buikstreek, ribben raken,..want clinchen, elkaar vastpakken mag, en dan via een goede techniek je tegenstander raken , bij elke kick hoor je het publiek HEEE, roepen, alsof een stier door een doek loopt, en als de knieen blijven gaan is het Hee, Hee, hee,...wat een atmosfeer!, ook een bonus je tegenstander op zijn rug tegen het canvas werken  lokt dezelfde reactie uit met veel applaus,..leverd vast bonuspunten op.......Het is warm, hektisch, bezwete lichamen,..ik vondt het niet eerlijk, zo enorm afgetrainde goser met spieren tegen de magere haan,,,,,,,,maar die vondt de zwakke plek bij brutus,...met zijn knieenwerk,   zorgde hij ervoor dat brutus steeds meer naar lucht ging happen,YES YES YES, hier hou ik van.....toen plots achter me uit het publiek, heftig geschreeuw,...met handengebaren, alsof ze ruzie kregen,..nee plots worden er weddenschappen afgesloten,..ik bied 4000 Baht..op rood,...nee zegt die andere,  voor mij de blauwe hoek,...ga je erin mee,...het publiek is bloed fantiek, de hele sfeer explodeerde naar mate de avond vorderde,....gotver wat heb ik hiervan onzettend genoten...zelfs een heel gevecht kunnen filmen,..dus kan je later bij mij thuis de sfeer proeven,...

Dit smaakt naar meer en gaat nog zeker 1 zo'n avond bijwonen. het is zo een ingeburgerd iets...en PUUR Thai.......I love it.

1. Cor de Wit:
    17 februari 2014
    Andre , weinig reactie van mijn kant , want jij vind het leuk ; ik vind kickboksen maar niks .
    Maar ja, Thailand heeft vele facetten

Groetjes, Cor
  2. Richard:
    17 februari 2014
    Hier hebben wij het er wel even over gehad op het lab. Dit moet je gezien hebben. Ik heb ooit een documentaire gezien van kleine kinderen in Thailand die aan het kickboksen waren, geweldig. Jij heb het nu in het echt beleefd. Gaaf man
  3. Peter Bravenboer:
    18 februari 2014
    Elkaar helemaal de t*ring slaan/schoppen/knieën... Ik heb daar helemaal niks mee. Daar lopen er hier veel te veel van op straat, geleerd in dat soort 'sport'scholen. Maar zo heeft ieder zijn ding. Jij geniet in elk geval van elk facet in Thailand en dat is dan gewoon weer TOP!
  4. Cora:
    18 februari 2014
    Brrrrrrrrrrrr.....niks voor mij. Maar fijn, dat jij zo geniet!